Marzena Komsta to wybitna polska kompozytorka, która urodziła się w Gdyni 7 lutego 1970 roku.
Od 1993 roku osiedliła się na stałe we Francji, gdzie kontynuuje swoją artystyczną działalność.
Życiorys
Wykształcenie muzyczne
Marzena Komsta, utalentowana kompozytorka, swoją edukację muzyczną rozpoczęła w latach 1989–1990, gdzie uczyła się kompozycji pod okiem Eugeniusza Głowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jej nauka kontynuowana była w latach 1990–1994 u Zbigniewa Bagińskiego oraz Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jej kariera edukacyjna rzuciła się w znakomity sposób za granicę, gdzie w latach 1993–1996 studiowała u Phillippe’a Manoury’ego i Dennisa Lorraina w Konserwatorium Lyońskim.
W 1996 roku została przyjęta do Formation Doctorale en Musique et Musicologie du XXe siècle, specjalizując się w kompozycji przy wykorzystaniu komputera, przy l’Institut de Recherche et de Coordination Acoustique-Musique (IRCAM)/Sorbona/EHESS/CNRS w Paryżu. Marzena wzięła udział w licznych kursach kompozytorskich, m.in. w Międzynarodowych Letnich Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu Dolnym, gdzie miała okazję pracować z takimi wybitnymi kompozytorami jak Krzysztof Penderecki, Magnus Lindberg oraz Louis Andriessen. Nieustannie rozwijała swoją wiedzę, biorąc udział w Kursach Francuskiej Muzyki Współczesnej oraz Kursach Muzyki Komputerowej organizowanych przez Akademię Muzyczną w Warszawie.
Jej zaangażowanie w seminaria poświęcone muzyce współczesnej i nowym technologiom zaowocowało zdobyciem licznych stypendiów, w tym Akademii Muzycznej w Warszawie oraz stypendium Witolda Lutosławskiego, które otworzyły jej drzwi do kolejnych artystycznych wyzwań.
W 1996 roku, z nominacją do prestiżowej nagrody „Paszport” tygodnika „Polityka” zakończyła etap swojej edukacji, poszerzając horyzonty artystyczne, zdobywając szereg realizacji, które przyczyniły się do rozwoju współczesnej muzyki.
Nagrody
Twórczość Marzeny Komsty, obejmująca zarówno utwory instrumentalne, jak i elektroniczne, została doceniona na różnych konkursach kompozytorskich. Otrzymała nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozycji na Fortepian „Manuel Valcárcel” w Santander, a także w konkursach takich jak „Ensemble Orchestral Contemporain” oraz „Grame” w Lyonie. Jej znaczące osiągnięcia obejmują także prestiżową nagrodę Villa Kujoyama w Kioto, gdzie w 2003 roku działała jako kompozytor rezydent. Zamówienia na jej utwory wypływały z różnych źródeł, w tym od Rządu Francuskiego, Muzeum Sztuk Pięknych, oraz od wielu festiwali i wykonawców, co świadczy o jej wyjątkowej pozycji w świecie muzyki.
Festiwale
Muzyka Marzeny Komsty była prezentowana na licznych festiwalach, takich jak: Warszawska Jesień, Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów oraz International Review of Contemporary Music w Belgradzie. Jej twórczość rozbrzmiewała również podczas festiwali, takich jak „ppianissimo” w Sofii oraz „Musica” w Strasburgu. Uczestnictwo w imprezach takich jak RoboticArte – Computer Art Festival we Włoszech czy Musicora w Paryżu jest dowodem na jej międzynarodowy zasięg.
Muzykę Komsty można było usłyszeć także na antenach radiowych w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Hiszpanii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie oraz Nowej Zelandii, co potwierdza jej szeroki wpływ na światową scenę muzyczną.
W 2006 roku, jej twórczość zdobyła uznanie na Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film, co jeszcze bardziej podkreśla jej wkład w rozwój kultury muzycznej.
Kompozycje
Marzena Komsta, utalentowana kompozytorka, stworzyła wiele znakomitych dzieł w różnych formach muzycznych. Jej kompozycje przyciągają uwagę zarówno melomanów, jak i wykonawców. Oto niektóre z nich, które pokazują jej różnorodność i innowacyjność:
- OBEREK na fortepian (1988),
- NOBODY KNOWS THE DAY – na mieszany chór (1989),
- KIRP – na kwartet smyczkowy (1990),
- CINQ MINIATURES – na fortepian (1990),
- HO-YI-A – na skrzypce i klawesyn (1991),
- NIECHCIANYM PROMETEUSZOM na wielką orkiestrę symfoniczną (1991 – dla Festiwalu Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów),
- HARD DAY na trzech perkusistów (1992),
- OQIVIAN na taśmę (1993),
- AGMEN – na orkiestrę kameralną (1993 – zamówienie Orkestr De Ereprijs),
- BRUN na skrzypce (1994),
- …TU SAIS? na flet, perkusję i klawesyn amplifikowane, małą orkiestrę, taśmę i system informatyczny w czasie realnym (1995),
- LFDLC (LE F DE LA C) – na jeden fortepian i trzech pianistów(1996 – na XX rocznicę istnienia Centre Acanthes),
- A TOI, MON AMOUR – UNE PIECE CRUELLE – na fortepian (1997-98),
- Ô! – DANS L’OMBRE” na cl, sopran, perc, vn i vc (2000 – zamówienie Ensemble Suo Tempore),
- PRIMAIRE… HUMAIN na klawesyn (2000 – zamówienie Festiwalu Rendez-vous Musique Nouvelle w Forbach dla Elżbiety Chojnackiej),
- NOC/PORTRET – na małą sinfoniettę (2001 – zamówienie Ensemble Rhizo’Instrumental i Muzeum Sztuk Pięknych w Rennes),
- JOURNAL EN RAFALES – na sekstet (2001 – zamówienie Festiwalu Musica w Strasburgu dla zespołu Accroche Note),
- PENSÉES – 7 krótkich utworów na wibrafon (2002),
- LES ESPACES DE MES REVES na fortepian, głos szeptany, nietypowe obiekty dźwiękowe i system elektroakustyczny w czasie realnym Max/MSP (2003),
- DESIRE na taśmę (2005),
- SONGE XXV na fortepian i system elektroakustyczny w czasie realnym Max/MSP (2006),
- 魂の底から – TAMASHII NO SOKO KARA („Z głębi duszy“) na shakuhachi (2007),
- „Stelfer” na zespół i elektronikę (Cité de la Musique w Paryżu, Ensemble 2e2m, dyr. Pierre Roullier, zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza, 2014).
Te dzieła są doskonałym przykładem jej umiejętności oraz inwencji twórczej. Każda z kompozycji ma swój niepowtarzalny styl i charakter, co sprawia, że są one cenione w środowisku muzycznym.
Dyskografia
Oto dyskografia Marzeny Komsty, która odzwierciedla jej różnorodne dokonania muzyczne.
- „Agmen” na orkiestrę kameralną; “Warsaw Autumn 1995 N°5”, De Ereprijs, dyrygent: Wim Boerman,
- „Oqivian” na taśmę; “Warsaw Autumn 2001 N° 5”,
- „Langueur” na fortepian – wersja na combo jazzowe: Contemporary Quartet, Not Two MW 744-2, 2002,
- „Nuit/Portrait” na sinfoniettę; “Warsaw Autumn 2003 N°1”, Ensemble Algoritmo, dyrygent: Marco Angius,
- „Desire” na taśmę; CD+DVD “Olter”, Polskie Radio 2005 PRCD496/PRDVD 496A,
- „Tamashii no soko kara” („Z głębi duszy“) na shakuhachi, Wielki Mistrz (Dai Shihan) Sôzan C. Kariya – shakuhachi; “Japan: Shakuhachi & Koto”, Air Mail Music, 2008, ASIN B0015NQBFO,
- „Tamashii no soko kara”, Sôzan C. Kariya – shakuhachi, CD „A Journey Around The World”, Air Mail Music 2010, SA142002.
Przypisy
- a b Marzena Komsta. culture.pl [dostęp 21.01.2019 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Szymon Goldberg (wokalista) | Marian Subbotko | Marcin Hakiel | Danuta Kisiel | Tomasz Opasiński | Marcin Jacobson | Leh (raper) | Joanna Jeżewska | Magda Masny | Piotr Nadolski | Janusz Bogdan Roszkowski | Wojciech Kass | Zbigniew Ralicki | Krzysztof Sadowski (fotograf) | Bogusław Wyrobek | Dominika Gwit-Dunaszewska | Jacek Wojciechowski (1964–2009) | Belmondo (raper) | Andrzej Adamczewski | Wojciech TremiszewskiOceń: Marzena Komsta