Agnieszka Płoszajska


Agnieszka Płoszajska, która przyszła na świat w 1983 roku w Gdyni, to wyjątkowa postać polskiego świata sztuki. Jest nie tylko utalentowaną aktorką, ale również reżyserką teatralną, swoją twórczością wzbogacając zarówno teatry, jak i telewizję.

Do roku 2012 znana była pod panieńskim nazwiskiem Agnieszka Wilkosz, jednak w późniejszym okresie podjęła decyzję o zmianie nazwiska, co stało się częścią jej artystycznego rozwoju.

W 2016 roku za reżyserię spektaklu „Jutro będzie za późno” została nagrodzona prestiżową Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska, przyznawaną dla najlepszego reżysera festiwalu Windowisko. To wyróżnienie stanowi potwierdzenie jej talentu i pasji do sztuki teatralnej.

W kolejnych latach Płoszajska kontynuowała swoją działalność, a w 2017 roku jej praca w Kujawsko-Pomorskim Teatrze Muzycznym w Toruniu została doceniona, zdobywając wyróżnienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w dziedzinie Kultury. Takie osiągnięcia pokazują, jak znaczącą rolę odgrywa w polskiej kulturze.

Role teatralne

Agnieszka Płoszajska zdobyła uznanie na polskiej scenie teatralnej dzięki różnorodnym rolom, które zagrała w licznych produkcjach. Oto lista jej znaczących wystąpień w teatrze:

  • Teatr Stajnia Pegaza: w roku 1998 zagrała postać Jakuba-Józefa w spektaklu „W poszukiwaniu siebie”, w reżyserii Ewy Ignaczak,
  • Teatr Świnia: w 2000 roku wcieliła się w podwójną rolę Matki i Córki w przedstawieniu „Światłowstręt”, które reżyserowały Agnieszka Płoszajska oraz Marta Kawała,
  • Loch Camelot: od 2005 do 2011 roku brała udział w repertuarze bieżącym pod kierunkiem reżyserów Kazimierza Madeja i Ewy Korneckiej,
  • Teatr PWST w Krakowie: w roku 2005 wystąpiła jako Bławatska oraz Kobieta z piórem w spektaklu „Wampir” pod reżyserią Waldemara Raźniaka,
  • w tym samym roku zagrała Sir Andrzeja Chudogębę w „Wieczorze Trzech Króli, albo co chcecie” w reżyserii Jerzego Stuhra,
  • w 2006 roku zagrała Magdalene oraz Pimpeka w „Wizji Mozarta”, reżyserowanej przez Romana Gancarczyka,
  • Stowarzyszenie DIALOG: w 2006 roku wcieliła się w postać Młodziakówny oraz Zosi w „Grze z Ferdydurke”, reżyserowanej przez Tomasza Piaseckiego,
  • Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie: w 2006 roku zagrała Samantha w „Jabłku”, które reżyserował Tomasz Dutkiewicz,
  • również w 2006 wystąpiła jako Chaja w „Siostrach Parry” z reżyserią Piotra Szalszy,
  • oraz jako Chorąży w „Matce Courage i jej dzieciach” (reż. Katarzyna Deszcz),
  • Milena w „Sytuacjach rodzinnych” (reż. Andrzej Sadowski) w 2007 roku,
  • oraz Sabrina w „Biznesie” (reż. Jerzy Bończak) tego samego roku,
  • w 2007 roku zagrała Anioła, Damę II oraz Sowietnikową w „Dziadach”, reżyserowanych przez Jacka Andruckiego,
  • Natomiast w 2008 roku zagrała Paulę w „Życiu do natychmiastowego użytku”, którego reżyserem był Robert Walkowski,
  • Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie: w tym samym roku jako Sonia w „Zbrodni i karze” (reż. Edward Żentara),
  • Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu: w 2008 roku w „Skrzypku na dachu” zagrała Cajtla (reż. Maciej Korwin),
  • w 2009 roku w „Awanturze o Basię” jako Stanisława Olszańska (reż. Cezary Domagała),
  • oraz w wielu rolach, takich jak Jolka, Ola, Janka, Dzidzia i Luiza w „Wszystko o kobietach” (reż. Krzysztof Olichwier),
  • w tym samym roku zagrała Marlenę w „Piaf” (reż. Tomasz Dutkiewicz) oraz panią Capuletti w „Romeo i Julii” (reż. Katarzyna Deszcz),
  • Dalsze jej role obejmowały: Sonie w „Wujaszku Wani” (2010, reż. Linas Zaikauskas), Nataszy w „Królowych Brytanii” (2010, reż. Przemysław Wojcieszek) oraz Theklę w „Eldorado” (2011, reż. Janusz Łagodziński),
  • Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie: w 2010 roku zagrała Damę Dworu III w „Księżnej d’Amalfi” (reż. Jacek Głomb),
  • W 2011 roku brała udział w przedstawieniu „Gdzie jest Pinokio?” jako Błękitna Wróżka (reż. Robert Jarosz), a także występowała w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie,
  • W Kujawsko-Pomorskim Impresaryjnym Teatrze Muzycznym w Toruniu w 2014 roku w „Siostrach Parry” jako Chaja (reż. Piotr Szalsza),
  • oraz w „Grze wartej piernika, czyli Maurycy i kolędnicy” (reż. Agnieszka Płoszajska),
  • w 2015 roku brała udział w „Machiavelli” jako Sostrata (reż. Bartłomiej Wyszomirski), w tym samym roku zagrała Apolonię w „Open Chopin – upside down” (reż. Wojciech Graniczewski) oraz Królową w „Panna Tutli-Putli” (reż. Witold Szulc),
  • w 2016 roku wcieliła się w rolę Margot Mason w „Gatunek żeński” (reż. Bartłomiej Wyszomirski),
  • a w roku 2017 zagrała Lunę w „Jacku i Placku na tropie księżyca” (reż. Agnieszka Płoszajska),
  • następnie w 2018 roku wcieliła się w Sophie w „Najlepszych przyjaciółkach” (reż. Marek Brand),
  • nie zapominając o „Pinokio, czyli muzyczna opowieść o dobrym wychowaniu”, gdzie zagrała Świerszcza w 2017 roku, pod reżyserią Cezarego Domagały.

Źródło: Encyklopedia teatru polskiego.

Reżyseria teatralna

Agnieszka Płoszajska jest uznaną postacią w świecie teatru, której prace obejmują wiele różnorodnych spektakli na przestrzeni ostatnich lat. Jej twórczość zaznacza się zarówno w projektach impresaryjnych, jak i w repertuarze znanych teatrów w Polsce.

W roku 2000, w Teatrze Świnia, miała miejsce premierska realizacja spektaklu zatytułowanego „Światłowstręt”, który powstał we współpracy z Martą Kawałą. Kolejne lata przyniosły znaczące osiągnięcia, jak przykładowo w 2014 roku, kiedy jej prace były realizowane w Kujawsko-Pomorskim Teatrze Muzycznym w Toruniu. W tym okresie zrealizowała także projekt „Gra warta piernika, czyli Maurycy i kolędnicy”, który zyskał uznanie widzów.

Po drodze, w 2016 roku, Płoszajska dała życie przedstawieniu „Jutro będzie za późno”, a rok później w tym samym teatrze stworzono „Jacek i Placek na tropie księżyca”. Znakomitym przykładem jej rozwoju artystycznego są również realizacje z 2017 roku, w tym projekt „Ściana”, który był częścią przedstawień impresaryjnych.

W kolejnych latach, Płoszajska podejmowała współpracę z wieloma utalentowanymi twórcami, w tym z Justyną Bednarek i Szymonem Jachimkiem, co zaowocowało interesującymi spektaklami takimi jak „Niesamowite przygody 10 skarpetek” z 2020 roku oraz „Takie tam” w 2021 roku, który miał miejsce w Fundacji Teatru Boto.

Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury, Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury, w 2020 roku przyjął sztukę „Awantura w mollDurze” na jego scenie, co wzbogaciło repertuar o nową jakość artystyczną. W tym samym roku, Płoszajska wzięła także udział w produkcji „Akademia pana Kleksa”, która odbyła się w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku.

W ostatnich latach kontynuowała eksplorację teatralnych form wyrazu. W 2022 roku przy współpracy z Teatrem Kameralnym w Bydgoszczy ożywiła sztukę „Karnawał zwierząt”, a także zrealizowała „Morderstwo dla dwojga” na scenie Kujawsko-Pomorskiego Teatru Muzycznego w Toruniu.

Bez wątpienia, jej osiągnięcia nie kończą się na wyżej wymienionych projektach. Płoszajska latem 2023 roku zrealizuje premierę „Kręci się?!” w toruńskim teatrze, a przyszłych latach zaplanowane są kolejne spektakle, w tym „Tylko grzecznie” w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.

Źródło: Encyklopedia teatru polskiego.

Przypisy

  1. Prawdziwy hit na scenie Teatru Muzycznego. Po premierze "Tylko grzecznie" [online], trojmiasto.pl, 14.04.2024 r. [dostęp 30.05.2024 r.]
  2. InstytutI. Teatralny InstytutI., Tylko grzecznie - Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej | e-teatr.pl [online], Teatr w Polsce - polski wortal teatralny [dostęp 30.05.2024 r.]
  3. InstytutI. Teatralny InstytutI., Morderstwo dla dwojga - Kujawsko-Pomorski Teatr Muzyczny w Toruniu | e-teatr.pl [online], Teatr w Polsce - polski wortal teatralny [dostęp 14.06.2023 r.]
  4. InstytutI. Teatralny InstytutI., Karnawał zwierząt - Opera Nova | e-teatr.pl [online], Teatr w Polsce - polski wortal teatralny [dostęp 14.06.2023 r.]
  5. InstytutI. Teatralny InstytutI., Once on this Island. Kiedyś na wyspie - Studium Wokalno-Aktorskie im. Danuty Baduszkowej | e-teatr.pl [online], Teatr w Polsce - polski wortal teatralny [dostęp 14.06.2023 r.]
  6. InstytutI. Teatralny InstytutI., Kręci się?! - Kujawsko-Pomorski Teatr Muzyczny w Toruniu | e-teatr.pl [online], Teatr w Polsce - polski wortal teatralny [dostęp 14.06.2023 r.]
  7. InstytutI. Teatralny InstytutI., Bajka o księciu Pipo, koniu Pipo i księżniczce Popi - Teatr Miniatura | e-teatr.pl [online], Teatr w Polsce - polski wortal teatralny [dostęp 14.06.2023 r.]
  8. Cyrkowa podróż w Teatrze Miniatura. Książę Pipo w świecie czarownic, czarodziejek, smoka, karła i akrobaty [online], trojmiasto.wyborcza.pl [dostęp 14.06.2023 r.]
  9. Marysia ma Rysia [online], Teatr w Polsce – polski wortal teatralny [dostęp 13.05.2019 r.]
  10. „Fantastyczne akwarium. O spektaklu Marysia ma Rysia” (trojmiasto.pl, 29.04.2019 r.)
  11. Dymny: Siedem bestii moich [online], Teatr w Polsce – polski wortal teatralny [dostęp 17.09.2019 r.]
  12. Agnieszka Płoszajska, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (autorzy) [dostęp 20.02.2019 r.]
  13. Gala Nagród Marszałka 2018 (dużo zdjęć) [online], Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego [dostęp 20.02.2019 r.]
  14. O Łódzkich Spotkaniach Teatralnych [online], lodz.wyborcza.pl [dostęp 20.02.2019 r.]
  15. Gra warta piernika, czyli Maurycy i kolędnicy [online], Teatr w Polsce – polski wortal teatralny [dostęp 20.02.2019 r.]
  16. Jutro będzie za późno [online], Teatr w Polsce – polski wortal teatralny [dostęp 20.02.2019 r.]
  17. Jacek i Placek na tropie księżyca [online], Teatr w Polsce – polski wortal teatralny [dostęp 20.02.2019 r.]
  18. Ściana, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (przedstawienia) [dostęp 20.02.2019 r.]
  19. Pan Kleks. Powrót [online], Teatr w Polsce – polski wortal teatralny [dostęp 20.02.2019 r.]
  20. „Pinokio, czyli muzyczna opowieść o dobrym wychowaniu”
  21. „Jutro będzie za późno. Warto się wybrać” (Gazeta Wyborcza, 21.05.2016 r.)
  22. Wyspa (Islander) – Teatr Kameralny w Bydgoszczy – Bydgoszcz [online], Teatr w Polsce – polski wortal teatralny [dostęp 05.02.2022 r.]
  23. „Wyspa/Islander, czyli muzyczny majstersztyk w Teatrze Kameralnym” (Gazeta Wyborcza, 08.03.2021 r.)
  24. Akademia pana Kleksa [online], Teatr w Polsce – polski wortal teatralny [dostęp 14.02.2021 r.]
  25. Niesamowite przygody 10 skarpetek [online], Teatr w Polsce – polski wortal teatralny [dostęp 10.07.2020 r.]

Oceń: Agnieszka Płoszajska

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:16